Vanlige feil i drakamp med hunden

Selv om drakamp er ganske enkelt så er det stadig noen som sliter med å få i gang leken med sine hunder. Det er noen ting som går igjen og de vil jeg beskrive her.

Drakamp er en lek som er mye mer personlig enn at hunden løper etter og henter  baller eller pinner som du kaster. Derfor er drakamp en lek som skaper kontakt mellom hund og fører, et verktøy som du kan utnytte i innlæringssammenheng under f.eks innkalling- og apporttrening og noe du etterhvert kan benytte som en forsterker.  Jeg har tidligere skrevet en artikkel om Den viktige leken som du finner her på bloggen. 

Feil leker
Hunder uten sterkt bytteinstinkt biter seg ikke fast i hva som helst. Derfor kan det være lurt å unngå å benytte små og harde leker og heller benytte store, myke og fluffy leker. Det er generelt mer interessant å bite i leker som er store, myke og som kanskje i større grad trigger jaktinstinktet. Mange hunder reagerer også bedre på leker som er laget av ekte pels. 

Korte leker
De fleste hunder har ikke lyst å bite deg og hvis du leker med en leke som er alt for kort setter du hunden i en vanskelig posisjon. De forsiktige hundene vil la være å leke fordi de ikke vil treffe hånden din, de uforsiktige kjører på og ender kanskje opp med å bite deg i stedet for leken. Det gjør vondt! Ditt krigshyl i etterkant kan ødelegge leken for hunden. Ødelegger den ikke for hunden kan den gjøre slik at du trekker deg i leken senere fordi det gjør sinnsykt vondt å få slått en hundetann inn i en av nervene i hånda. Derfor er det ganske viktig at hundens leke har et rent og godt felt den kan bite seg fast på og at den er lang nok slik at hunden kan kjøre på uten å risikere å skade deg. 

En annen ting du bør tenke på hvis du har en liten leke er at du fort ender opp med å måtte lene deg over hunden, eller hvis hunden er liten, løfte hunden slik at fremføttene er i luften mens den biter seg fast. Det trenger ikke bety så mye, men begge situasjonene legger mer press på hunden og for noen hunder blir det litt tøft. Resultatet er at hunden slipper leken.  Dette kan løses ved å bruke en lengre leke, slik at avstanden øker, selvtillitten til hunden vokser og den slipper å føle at den er fanget under deg. Å leke sittenede, på kne, eller liggende på bakken fungerer også. Med en leke med litt lengre håndtak har du mulighet til variere.

Hundene liker best å jage
Det er sjelden at byttedyrene våre lusker rundt bare for å plutselig hoppe inn i munnen til hundene våre og la seg bli spist. Derfor er like unaturlig for hunden å få en leke dyttet opp i ansiktet med forventningen om at den skal kaste seg inn i vill lek. Dessverre er det mange som dytter leken opp i ansiktet på hunden, putter den inn i munnen og nesten slår hunden med leken. Det er ubehagelig og rart, og dermed er det ikke så rart at hunden kanskje ikke klarer å engasjere seg i din måte å leke på. Som oftest er det jakten som gjør at hunden blir med på leken. For mange hunder er det bedre jo lengre den får jage. Så hvis hunden din ikke reagerer når du presenterer leken foran snuten på hunden er ofte løsningen å la hunden få jage i stedet. La hunden jage med høy fart, løp fort vekk med leken langs bakken. Fortsett til hunden biter seg fast. Da kan drakampen begynne!  Det er finnes både “fighters” og “chasers” blant hundene våre. Begge driftene finnes i de hundene våre, men ofte er de ikke like sterke. De som liker å kjempe liker interaksjon, det å ta noe fra noen. Alt er interessant hvis du kan kampe om å få det. Men disse hundene er som regel ikke vanskelige å få i gang med drakamp. Det er de som liker å jage som ofte trenger ekstra stimulering før de er klare til å bite og dra. De trenger hjelp til å vekke opp jegeren i dem, deretter blir alt mye enklere.

Ikke bare rist, slit, dra
Mange hundeeiere rister, slenger og vrir hunden entusiastisk rundt frem til de synes det er nok, eller blir leie selv og slipper draleken. Dette er ikke drakamp. Det er omtrent som å dra i et tau som henger fast i et tre, bare sett bort i fra at det hadde vært en smule hyggeligere fordi treet hadde ikke slengt like mye rundt på deg som mennesket gjør. Hvis lekn blir ubehagelig for hunden vil heller ikke hunden komme tilbake til deg med leken for å leke mer. Ekte drakamp er en maktkamp og et forhold. Du viser hunden at du skal ha den leken, men tillater hunden å også vise det samme. Ekte drakamp handler ikke så mye om å riste leken og hunden, men om å legge press på hunden og samtidig la hunden legge press på deg og ta kontroll over leken. Leken må være interaktiv, maktforholdet skal balanseres frem og tilbake, men hvordan gjør man det uten å røre på leken hele tiden?

Du kan f.eks engasjere og legge press på hunden ved å holde leken nærmere deg, se hunden i øynene, bøye deg over, riste leken, løfte frontpartiet opp fra bakken og ta på hunden. Når du gjør disse tingene har du kontroll og du forteller hunden at du er sterk og kommer til å vinne denne leken. Når hunden gir deg motstand (trekker hardt) må hunden få ta kontrollen tilbake en liten stund. Det gjør du ved å se vekk, flytte hunden til en side og la hunden øke avstanden mellom dere ved å la leken gli mellom fingrene dine etter hvert som hunden drar. Nå kan du enten ta tilbake kontrollen og legge mer press på hunden, eller du kan «miste» leken helt. Hvis du slipper leken så er det et poeng at det skal skje som en konsekvens av at hunden drar hardt, noe som resulterer i at «du mister kontrollen» over leken. Ofte velger hundene å komme tilbake med leken etter en slik situasjon fordi den gjerne vil vise deg at den fortsatt er sterkest. Hvis ikke bør denne adferden trenes inn slik at du kan avslutte leken når det er på tide og ikke ender opp med å måtte jage hunden for å få tak i leken igjen. 

Kjip avslutning
Hvis du ikke har en slippkommando skik at du kan avslutte drakampen på ender det ofte med at man drar leken hardt ut av munnen på hunden, eller åpner kjeven for å få løs leken. Hundene husker ofte den siste følelsen i en adferd og hvis leken avsluttes på en ubehagelig måte for hunden, eller ved at vi blir sinte på den, så vil leken fort tape verdi. Det blir ikke like morsomt fordi det alltid ender med dette ubehagelige. Derfor er det viktig at vi lærer inn en slippkommando slik at vi kan avslutte drakampen med gode følelser til neste gang.